7 grzechów głównych w nauce języka – wprowadzenie
Praca z dużą liczbą osób w każdym wieku, na różnych poziomach zaawansowania, z różnych branż uświadamia mi jak bardzo czasem sami utrudniamy sobie życie. Nie inaczej jest w przypadku nauki języka obcego. W tym wpisie podaję 7 grzechów głównych w nauce języka, które utrudniają Ci rozwój językowy.
1. Zbyt szybko oczekujesz efektów
Nauka języka to proces, który wymaga czasu: tego spędzonego zarówno na lekcjach oraz na nauce poza nimi. Osoby dorosłe dość często chcą potrafić płynnie posługiwać się językiem obcym już po miesiącu nauki, co w warunkach lekcji jest w zasadzie nie do zrealizowania. Język to złożona umiejętność, która wymaga wyrobienia pewnych nawyków, co nie dzieję się z dnia na dzień. Weźmy przykład naszego języka ojczystego: będąc w łonie matki wsłuchiwaliśmy się praktycznie nonstop w rozmowy naszych rodziców. Pomimo tego, po narodzinach musiało upłynąć ze dwa lata, abyśmy mogli budować całe zdania; a my wymagamy od siebie mówienia w obcym języku po miesiącu nauki? Nakładamy na siebie zupełnie niepotrzebną presję.
2. Zaczynasz od poprawności
To problem mentalny wielu Polaków. Problem, który niezwykle trudno wybić kursantom z głowy. Popełnianie błędów to konieczność do rozwoju. Nie oczekuj, że od razu zaczniesz mówić składnie i poprawnie. Myślę, że ten lęk przed popełnianiem błędów to lęk przed oceną: częściej od strony innych kursantów niż ze strony lektora. Stawiaj na płynność. Z czasem, gdy nabierzesz płynności i pewności, będzie można bardziej skupić się na poprawności. Niezwykle dużo zależy tutaj od podejścia lektora.
3. Uczysz się TYLKO poprzez rozwiązywanie ćwiczeń
Samo rozwiązywanie zadań nie jest błędem – ja również rozwiązuje takie zadania ze swoimi uczniami. Jednakże, jeśli Twoja nauka z lektorem bądź bez lektora polega tylko na rozwiązywaniu zadań z podręcznika, wówczas nie ma się co dziwić, że nie potrafisz mówić po angielsku, skoro nie szlifujesz konwersacji. Rozwiązywanie zadań ma stanowić element składowy nauki, a nie jej sens.
4. Stawiasz na wkuwanie listy słówek, a nie umiejętności
To prawdopodobnie efekt, a w zasadzie skutek tego jak sami byliśmy uczeni języka obcego. Jeśli nauka skupiała się jedynie na wkuwaniu listy słówek, to niestety było to stanowczo zbyt mało. Wkuwanie ma sens jeśli:
5. Uczysz się metodą “na małpę”
Nikt tak naprawdę nie pokazał nam jak się mamy uczyć, stąd wybieramy formę, która jest nam doskonale znana: metoda pamięciowa. W przypadku języka nazwałem ją “metodą na małpę”. Oto przykłady takiej nauki:
6. Chcesz mówić nie mając konwersacji
Mówienie przypomina jazdę na rowerze: uczymy się poprzez robienie, a nie poprzez przeczytanie poradnika. Stanowi ono sumę (słownictwo + słuchanie + podstawy gramatyki). Praktyka, praktyka, jeszcze raz praktyka.
7. Źle wybierasz lektora – nie wiesz jak go rozpoznać
Dobry lektor to podstawa sukcesu. To nie tylko nauczyciel. To mentor. Osoba, która potrafi dostosować wiedzę, umiejętności, metody oraz treści do Ciebie. To także dobry przykład jak się uczyć. To wreszcie ktoś, kto Ciebie stawia w centrum na lekcji. W innym wpisie, który znajdziesz tutaj podzieliłem się kilkoma wskazówkami jak poznać dobrego lektora.
7 grzechów głównych w nauce języka – podsumowanie
Dzięki wyeliminowaniu tychże 7 grzechów głównych w nauce języka możesz stać się świadomym procesu uczenia się: będziesz wiedział kiedy się rozwijasz, jakie zadania, które lektor oferuje nie pomagają Ci iść do przodu. Nabierzesz dystansu do wpadek, gdyż zrozumiesz, że dzięki nim się de facto rozwijasz.