Dobry lektor a wykształcenie kierunkowe – podstawa, która nie daje gwarancji

Tytuł licencjata, magistra czy nawet doktora filologii angielskiej, jakkolwiek ważny (wręcz podstawowy) nie stanowi kluczowego kryterium przy wyborze lektora, gdyż nie daje gwarancji, że dana osoba będzie świetnym nauczycielem, i mówię to z wielkim żalem. Teoretycznie, wykształcenie kierunkowe oznacza, że dana osoba powinna bardzo dobrze władać tym językiem. Dlaczego “powinna”, a nie “włada”? W moim odczuciu tytuł naukowy nie zawsze idzie w parze z umiejętnościami, stąd istnieje możliwość, że osoba z licencjatem może posługiwać się językiem obcym lepiej niż osoba z tytułem doktora! Zatem, wykształcenie kierunkowe stanowi pewną “podstawę”, na której lektor dopiero buduję swój warsztat nauczycielski. Nie implikuje ono bycia dobrym lektorem

Filologia angielska czy NKJO?

Można być dobrym nauczycielem zarówno po studiach filologicznych jak i Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych. Jednakże, patrząc pod względem przygotowania absolwenta do zawodu nauczyciela, NKJO ma moim zdaniem przewagę, gdyż jest to placówka szkoląca przyszłych nauczycieli. Będąc słuchaczem NKJO Toruń poznałem świetne metody nauczania, które  mogłem “szlifować” na prawie 200 godzinnej praktyce zawodowej, z czego w większości były to godziny “przy tablicy”. Filologia nawet o specjalności nauczycielskiej, nie oferuje tylu szkoleń metodycznych z uwagi na to, że w programie ma więcej przedmiotów teoretycznych, np. kultura Wielkiej Brytanii oraz inne wykłady ogólnouniwersyteckie, często praktycznie niezwiązane z językiem angielskim. Filologia obejmuje szersze spektrum. NKJO zostały w Polsce wygaszone bodajże w 2015 roku. Dobry lektor to ten, który się szkoli i jest otwarty na nowości.

Ważne umiejętności

Elastyczność

Elastyczność, czyli dostosowanie metod i form pracy, wykorzystywanych materiałów, używanego przez siebie języka do możliwości językowych kursanta, jego osobowości i celów lekcji.

Kreatywność

„Królowa” wszystkich pozostałych umiejętności. Absolutny klucz w pracy lektora. Bez niej lekcja „szyta na miarę” jest w zasadzie niemożliwa.

Łatwość nawiązania relacji 

Dobry nauczyciel ma osobowość. Zaraża energia, kipi pasją, jest komunikatywny i pozytywny, „da się lubić”, kolokwialnie mówiąc, a przy tym wszystkim jest wymagający.

Planowanie i analizowanie

Praca dobrego lektora zaczyna się przed lekcją, kiedy przygotowuje się do zajęć. Selekcjonuje materiały. Modyfikuje je. Czasem tworzy od początku. Analizuje postęp i tworzy program zajęć. Kursant otrzymuje od niego feedback. To także ewaluacja postępów oraz samoew

Użycie nowoczesnych technologii

Narzędzia technologiczne to ważny element współczesnej nauki języka. One ułatwiają pracę lektorowi jeśli mądrze z nich korzysta. Ich stosowanie to niewątpliwy atut lektora.

Ważne cechy osobowości w pracy lektora

Czytając opinie klientów wielokroć można spostrzec  wysoką ocenę usług z uwagi na bardzo dobry kontakt z klientem. Chcąc nie chcąc, kontakt pomiędzy ludźmi ma i będzie miał znaczenie. Według mnie poniższe cechy są niezwykle ważne w budowaniu relacji w pracy lektora.

Podsumowanie

Powyższe umiejętności szlifuje się całymi latami poprzez praktykę, czyli w przypadku lektora uczenie innych. Przed wyborem lektora do nauki warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  1. Dlaczego chcę się uczyć danego języka? – konkretny i mierzalny cel,
  2. Jaki jest deadline – ile czasu na naukę sobie wyznaczam,
  3. Jak często chcę się uczyć – ile czasu jestem w stanie poświęcić na naukę (jedynie czas lekcji?),
  4. Jaki jest mój budżet na naukę?

Wiele szkół językowych oferuje lekcje próbne, z których warto korzystać. Niektórzy lektorzy z tego rezygnują, gdyż są pewni swojej wartości i cenią sobie czas przeznaczony na przygotowanie lekcji.